A
csoport összetétele:
A
csoportunk vegyes életkorú, osztatlan csoport, melybe 25 kisgyermek
jár. Az életkori szintek megoszlása szerint 10 kiscsoportos és 15
nagycsoportos. A nemek aránya kiegyensúlyozott: 13 fiú és 12
lány.
A
csoport története:
A csoportunk 2013-ban költözött
át az Európai Uniós pályázattal felújított új óvodába, miután a környéken lévő
3 óvodát összevonták. Az új óvodában az eredetileg heterogén összetételű
csoportok elkezdtek homogénné alakulni. A Bóbita csoport a szülők és az itt dolgozó
óvodapedagógusok összefogásának köszönhetően megmaradt eredeti, osztatlan
felállásában.
A
pedagógus helye a csoportban:
A csoportban dolgozó felnőttek
száma:
-
két óvodapedagógus: Gémesné Gajda Sarolta
(Saci néni)
Roszikné Edit (Edit néni)
-
egy dajka: Czakó Jánosné (Zsuzsi néni)
A napirendet igyekeztük úgy
kialakítani, hogy minden életkorú gyermeknek megfelelő legyen. Elég idő hagyva az
óvodai foglalkozások mellett a szabad játékra, az udvari tevékenységekre és a
különböző óvodai foglalkozáson kívül szervezett tevékenységekre is pl.: lovaglás,
ovifoci, angol, hittan, úszás.
A csoportnak kialakult
szabályrendszere van, melyet a gyermekekkel közösen, egyetértésben
határoztunk meg. Különféle szimbólumokkal lejegyzésre került, mit várnak el
egymástól a gyermekek. Az elkészült táblát a csoportszoba falára tűztük ki,
hogy mindenki jól lássa, így a szabályok betarthatóbbakká váltak.
A
csoportszoba bemutatása:
A csoportszobánk ízléses,
harmonikus, a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodik, megújult
bútorokkal, eszközökkel felszerelt. A csoportszobában több sarok van berendezve,
ahol a gyerekek különféle választott játéktevékenységeket folytathatnak. A babaszoba
és a kiskonyha különböző méretű kis kuckókká alakítható egy mozgatható
paraván segítségével. Külön terület van
kijelölve a konstruáló játékok, a nagymozgás fejlesztő játékok és az asztali
társasjátékok használatára, valamint van egy alkotó sarkunk is. Itt az
eszközök (ceruzák, filcek, ollók, ragasztók, papírok) a gyermekek számára
könnyen elérhető helyen vannak felsorakoztatva. A kész munkák a saját jelükkel
ellátott irattartókba kerülnek. A csoportszoba gondosan felszerelt
újszerű fejlesztőjátékokkal és különféle társasjátékokkal. A berendezési
tárgyak és a játék eszközök, évről évre gyarapodnak, cserélődnek a
alapítványunkba (Szivárvány Alapítvány) érkező felajánlásokból biztosítjuk.
A
csoportszobához gyermeköltöző (30 férőhelyes öltözőszekrényekkel) és az abból
nyíló külön mosdó tartozik.
Az
osztatlan (vegyes) csoport előnye:
A
családias összetétel miatt biztonságos, barátságos, elfogadó légkört
sikerült kialakítanunk, ami a heterogén összetételű csoport egyik nagy előnye.
A gyermekeink nagyon toleránsak, fejlett az empátiás
képességük, odafigyelnek egymásra. Főleg a nagycsoportosokra jellemző a segítő-gondoskodó
magatartás mellyel a kisebbek illetve egymás felé fordulnak. A
kiscsoportosok közül szinte minden gyermek talált magának egy „nagytestvért”
akihez fordulhat, ha problémája adódik vagy segítségre, támogatásra
szorul.
Az osztatlan csoport
összetétele szocializáció szempontjából csodákra képes. (utánzás,
modellkövetés). Több együttes élmény átélésére van
lehetőség, a csoportok élete érzelmileg telítettebb, a kommunikációs
helyzetek árnyaltabbak. Ez az összetartozás, a családiasság érzését
növeli, miközben beszédük választékosabbá, tagoltabbá válik, szókincsük pedig
bővebbé. Beszédfejlődésük, kommunikációs képességeik fejlődése sokkal gyorsabb,
mert nemcsak az óvónő példáját követhetik, hanem nagyobb társaikét is. A
játéknak kialakult hagyományai vannak.
Vannak játékok, amelyeket évről évre játszanak a gyerekek, de mivel mindig
jönnek a kialakult csoportba új gyermekek, minden évben új színezetet kaphat az
a játék. Különösen a családjáték témája jelenik meg egyre változatosabb és
gazdagabb tartalommal. Minden gyermek hozza a saját családja élményeit,
miközben a különböző gyermekek fejlettségüknek megfelelő szinten élik meg a
játékot. Van, aki szemlélődik, van, aki mintát követ, van, aki mintát ad, van,
aki irányít, szervez, vannak, akik irányítottak, de egymás mellett játszanak,
vagy együttes mozgásban vesznek részt.
A testvérpároknál ez a
fajta szerveződés lehetővé teszi a testvérek kötődésének erősítését, de
ugyanakkor oldja a testvérek zártabb világát, segíti őket, hogy nyissanak a
társaik felé. Akinek nincs otthon testvére, annak sokféle élményt nyújt a
vegyes csoport, megfigyelheti a testvérkapcsolatokat, mintaadót tekintve „testvért”
választ magának.
A kisebbeknek szükségük van
néha az „elkülönülésre”, ugyanakkor szívesen figyelik a nagyobbak
játékát, mellettük játszanak. Sokszor
előfordul az is, hogy részt kívánnak venni azokon a tevékenységeken, amelyekre
az idősebbek fogékonyak, így tudásszomjuk egyre nő. Van, hogy odahasalva
figyelnek egy foglalkozást, máskor be is kapcsolódnak annyi időre,
amennyire életkoruk és fejlettségük megengedi, majd kilépve a
foglalkozásból zavartalanul folytatják játékukat. Egyszerűen kíváncsiak arra, mit
tesznek a nagyobbak. Nagyon sok dalt, mondókát, amelyek évente előfordulnak,
mire a kicsik megnőnek, már tudják is. Minden évben újra és újra hallanak
valamit egy-egy adott témakörből, amit esetleg nem értenek ugyan, de ezek az
információk elég alapot képezhetnek ahhoz, hogy óvodán kívüli élmények
rakódjanak rá, és beérjenek. Így egyre tágul látókörük, egyre kíváncsibbá,
érdeklődőbbé válnak.
A nagyoknál a
tevékenységekben, együttműködésben és a feladatoknál az önkéntesség a
játékos foglalkozásokba való bekapcsolódásban nyilvánul meg. Azonban megtanulják,
hogy mindennek vannak szabályai, lehetőségekkel együtt. Az
önkéntesség náluk nem jelentheti az állandó távolmaradások okát. Ha érettebbek,
főleg ha iskolára készülő nagyok, a megkezdett tevékenységet be kell fejezniük.
Az állandó kimaradókat következetesen odahívjuk az általunk felkínált
tevékenységhez. Ha egy gyermek kora szerint elmaradást mutat iskolába lépés
előtt, még egy évet maradhat saját csoportjában, anélkül, hogy
megszégyenülést érezne, elvesztené barátait, addigi megszokott csoportját. „ AZ
ÉN LESZEK A NAGY! érzés büszkeséggel töltheti el.”
A vegyes csoportban
nevelődő gyermekek sokkal fogékonyabbak a toleranciára.
Fejlettebb az empátiás képességük, odafigyelésük társaikra, segítő-gondoskodó
magatartásuk. Ezért fogadják el könnyen más ütemben fejlődő
pajtásaikat.
A XXI. században a
neveléstől elvárt
értékek
|
Vegyes
csoportszervezés
jellemzői
|
|
Mozgásigény, biológiai-fiziológiai igények
|
Egészséges életmód értékei,szokások elsajátítása,
önkiszolgálás, egészség értéke, óvása stb.
|
Szokások gyorsabb elsajátítása, idősebbek
példát mutatnak, szokásrendre figyelmeztetik, segítik, függetlenedés
felgyorsul
|
Tevékenységi vágy, aktivitásigény
|
Dolgos, vállalkozó, önmagát ellátni képes,
független, konstruktív életvezetésre nyitott
|
Különböző szintű és nehézségű tevékenységre
való lehetősége egy csoporton belül is, vállalástól, kedvtől, késztetéstől,
igénytől, utánzóhajlamtól függ, hogy kipróbálja, leutánozza azt, aki már
kompetens benne
|
Érzelmi biztonság
|
Érzelmi értékek, feltétel nélküli
elfogadás, bizalom, optimizmus, megértés, nyitottság a másság iránt,
tolerancia, lelki béke, családias légkör
|
Átélheti az érzelmi biztonság érzését,
megteremtheti a rászorulóknak, átélheti az adás örömét, kihez-kihez
technikákat választhat azok igényei szerint.
Testvérrel együtt érkezhet, biztonságot ad.
|
Szeretetigény
|
Érzelmi értékek: vonzalom, szeretet, barátság,
elfogadás, kedvesség stb., amelyek a feltétel nélküli szeretet adásához, és a
másság elfogadásához szükségesek
|
Szeretet kimutatásának technikáival szembesül,
próbálkozik ő is úgy adni másnak, átélheti a feltétel nélküli szeretet
adásának élményét, ez empátiát, együttérzést, adakozást szül. Családias
hangulat.
|
Társigény
|
Szociális értékek: szülői, testvéri,
baráti, kapcsolat, tolerancia, empátia, segítőkészség, együttműködő készség,
önfegyelem, stb. Másság elfogadása, tolerálása, együttélés
|
Széles életkorú társkapcsolat lehetősége, egyke
– testvéri érzést kaphat és adhat, könnyebben találhat megfelelő társra,
sokféle kultúrát, szokást, életkort, fejlődési zavarral, gátoltsággal,
fogyatékossággal élőktől szerezhet tapasztalatot.
|
Dicséret, elismerés iránti igény, joga van a bírálathoz
|
Tolerancia, elfogadás, önbizalom, önfegyelem,
elismerés, optimizmus, életöröm, nyitottság
|
Társak is kifejezik elismerésüket, véleményt
mondanak, technikáik hatását kipróbálják, megérzik az elismerés és a bírálat
közötti érzelmi ráhatás különbségét, örömet szereznek, véleményt mondanak.
|
Kíváncsiság, megismerési vágy, tudásvágy
|
Intellektuális értékek tudás, kreativitás,
problémaérzékenység, felfedezés, önálló gondolkodás, alkotóképesség,
előrelátás, hobby, intelligencia, kommunikáció, tudás értékének átérzése,
stb.
|
Kompetencia lehetősége kinek-kinek hajlama
szerint, önállóság lehetősége, szívesen, magyaráz, értelmez, tudatosít,
tanítja a kicsiket, türelmes, megértő a kevesebbet tudókkal, ösztönzi a tudás
megszerzésére, kíváncsiságot szít iránta.
|
Esztétikum iránti igény
|
Esztétikai értékek: szépség, harmónia,
arányosság, kellemesség színekben, formákban, ízlésesség, igényesség stb.
|
Törekszik a szépségre, a példamutatásra mind
magatartásában, környezetében, munkáiban, alkotásaiban.
|
Alkotásvágy, felfedezés vágya
|
Intellektuális értékek tudás,
problémaérzékenység, felfedezés, alkotóképesség, előrelátás, hobby,
intelligencia, önállóság
|
Szívesen, kitartóan próbálkoznak, igyekeznek
sikereket elérni, szívesen juttatják sikerekhez a kicsiket, előzékenyek,
türelmesek azok elősegítésében.
|
Önmegvalósítás vágya, önkifejezés igénye
Szabadság iránti vágy
|
Pl: gazdasági értékek:takarékosság,
beosztás, önmaga ellátása, megfontoltság, tervszerűség, önállóság, kitartás,
akarat,erkölcsi értékek: jóság, udvariasság, tisztelet, hazafiság,
humanisztikus értékek stb.
|
Szívesen kipróbálják kompetenciájuk határait,
önállóságra törekszenek, segítséget adnak, megmutatják mire képesek,
konstruktív életvezetés próbálgatása, előre kigondolják, megszervezik,
megvalósítják elképzeléseiket, segítik társaikat is ebben, és türelmesek
ezalatt.
|
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése